ljstojanovic

Materijal za Racunarstvo i informatiku

Rasterska i vektorska grafika

Rasterska grafika

Sliku na računaru dobijamo od sitnih elemenata (pixel-a) koje nesavršenost našeg oka stapa u jednu celinu.

Pixeli su na ekranu rasporedjeni u matrici koju nazivamo raster, a pixele zovemo rasterske tačke ili tačke.

Svaki pixel ima svoju boju koja se u memoriji računara predstavlja odgovarajućom kombinacijom bita, pa ove slike zovemojoš i bitmape.

Kvalitet slike zavisi od rezolucije i broja boja.

Rezolucija opisuje gustinu , tj broj tačaka na koje delimo liniju standardne dužine od jednog inča(1 inch=2.54cm). Izražavamo je u broju tačaka po inču(dots per inch, dpi).

Drugi faktor je broj boja. Slike mogu biti:

-Black and White

-Grayscale

-Color

Sa porastom rezolucije i broja boja raste i kvalitet slike, ali i količina memorije potrebna za njeno pamćenje. Ako rezolucija prelazi 600dpi, ljudsko oko teško uočava razliku.

Boje:

Kada je reč o bojenju papira, učili ste da postoje tri osnovne boje: plava(Cyan), crvena(Magenta) i žuta(Yellow), a ostale možemo dobiti njihovim mešanjem. Upotrebom CMY modela zapravoopisujemo količinu svake od ove tri boje. U štamparijama se koristi i poboljšano rešenje korišćenjem i crne boje, tj,CMYK(Cyan. Magenta, Yellow i BlacK)

Boje koje dobijamo na ekranu nastaju drugačijim fizičkim procesima u odnosu na boje na papiru. Boje koje možemo prikazati na ekranu čine emisioni spektar i njegove osnovne boje su Red, Green i Blue, tj RGB

Dakle, za slike koje štampamo koristimo CMYK paletu boja, a za slike koje prikazujemo na ekranu  koristimo RGB paletu.

Mane rasterske grafike:

Delove slike ne možemo prememstiti sa jednog mesta na drugo a da ne narušimo ostatak slike.

Stalno pravimo kompromis izmedju kvaliteta i količine memorije da se skladišti.

Zbog toga programe za rastersku grafiku uglavnom koristimo kada treba obraditi sliku.

Programi koji proizvode isključivo bitmapske izlazne fajlove su Photoshop, Pixelmator, PaintShop pro, Painter, GIMP i td…, dok su izlazni fajlovi uglavnom sledećih ekstenzija: .BMP, .GIF, .JPG, .PICT, .TIFF, .PNG, PCX, PSD…

Za pravljenje crteža koristimo vektorsku grafiku.

kako-razlikovati-rastersku-i-vektorsku-grafiku-300x194

Vektroska grafika

Programi za rad sa vektorskom grafikom za osnovni element slike uzimaju liniju kojima se predstavljaju složeniobjekti. Slika se posmatra kao skup objekata koje možemo slobodno premeštati. Preciznost kojom zadajemo dimenzije i položaj tako reći nema ograničenja.

Vektorska grafika ima matematičku pozadinu. U školi smo učili da je vektor prostor između dve tačke. Vektorska slika je zapravo prostor oivičen tim vektorskim odsečcima, gde je početna tačka vektora ujedno i poslednja (stvori se zatvoren prostor). Vektorske slike karakteriše izuzetna oštrina i pravilnost koja se ne menja sa menjanjem rezolucije i dimenzija slike. Jedan vektorski objekat mora da ima dužinu, smer, boju linije i boju ispune.Vektor se koristi u izradi logotipa, štampanih materijala, web stranica i sl. Programi koji proizvode isključivo vektorske slike su llustrator, Lineform, FreeHand, CorelDraw, Inkscape, Xara Xtreme, Serif DrawPlus, i sl. Izlazni fajlovi imaju ekstenziju: .EPS, .PDF, .AI, CDR, CMX, CGM, WMF, DXF…

bitmpap-vector

U praksi se najbolji rezultati postižu kombinovanjem ove dve metode.

 
Mrzm smglsnk

Jelena Pavlović

Računarstvo i informatika

Gimnazija "Svetozar Marković" Niš

Časovi računarstva

materijali za učenike gimnazije u Vrbasu

Učimo informatiku 2

--- seniori ---

Blogdan

Here unreal things and unreal people get a real shape. And vice versa.

Informatika

Word, Excel, Moodle i još ...

Blog Jaka Šifra | IT Blog Srbija

Materijal za Racunarstvo i informatiku

Vežbe i testovi iz računarstva i informatike i matematike

Zorica Beguš, profesor matematike i računarstva i informatike u Šabačkoj gimnaziji

Наталија Прерадов

гимназија "20. октобар" Бачка Паланка

%d bloggers like this: